Xi'an & Huashan

16 oktober 2014 - Xi An, China

Hallo!

Xi'an, de vroegere hoofdstad van China, is net als Beijing een grote moderne stad met veel historische gebouwen en bezienswaardigheden.
Ik heb hier 4 dagen rondgelopen en alle voornaamste plaatsen wel gezien, denk ik.
De bekendste attractie vanuit Xi'an, is ongetwijfeld het befaamde Terracotta Leger. Dit museum ligt een stuk buiten de stad. Ik weiger nog steeds pertinent om georganiserde uitstapjes te doen en hier in Xi'an spreekt bijna niemand Engels. Het was dus even heel moeilijk om de juiste bussen te vinden. Maar dat is na wat zoeken en verkeerd rijden, ook weer gelukt.
Het Terracotta Leger is best wel imposant, maar kan qua 'grootsheid' toch niet tippen aan The Great Wall. Het feit dat hier een enorme hal rondom opgetrokken werd, doet m.i. een beetje afbreuk aan het authentieke karakter. In open lucht zou dit veel knapper zijn. Maar ja, dan zou er na enkele jaren niets meer van overblijven natuurlijk.

Huashan is een dorpje op zo'n 100 km van Xi'an, gelegen aan de voet van Mount Hua. Dat is een van de vijf heilige bergen in China. En volgens bepaalde bronnen ligt hier de gevaarlijkste hiking trail ter wereld. Daar moest ik dus uiteraard eens naartoe... Zoals gebruikelijk heeft het weer mij hier weer parten gespeeld. Twee dagen na mekaar heb ik de berg voor niets beklommen. Na dik 5 uur klimmen, net als ik aan het interessante deel toekwam, werd het mistig en begon het te regenen. Dus kon ik telkens weer gedurende zo'n 3 uur in de koude en in de regen terug afdalen. Gelukkig heb ik geen vast reisschema te volgen en beschik ik over een gezonde portie doorzettingsvermogen. Ik besloot dus om enkele dagen langer in Huashan te blijven, in afwachting van beter weer.
Uiteindelijk heb ik dan enkele dagen later toch een prachtige dag gehad op de berg. Alle vijf de toppen kunnen beklimmen, de beruchte Huashan Trail kunnen bewandelen en vooral genoten van de schitterende berglandschappen en van het zonnetje!
Ik ga geen poging doen om die Huashan Trail in detail te beschrijven. Ik denk dat de foto's wel voor zich spreken: adrenaline-rush voor wie geen last heeft van hoogtevrees. Ik heb daar ook veel gefilmd. 'K Zal proberen om eerstdaags nog een filmpje online te zetten.

Nu zit ik ondertussen al enkele dagen terug in Xi'an. Ik zit hier even 'vast' want alle treinen naar mijn volgende bestemming zijn volzet, de vluchten daar naartoe zijn momenteel belachelijk duur en de bussen doen er veel te lang over. Dat is dan een van de nadelen van niet-georganiseerd en niet-gepland reizen natuurlijk. Ach ja, er zijn slechtere plaatsen om vast te zitten.
In het kader van dat spontaan rondreizen heb ik trouwens net beslist om volgende maand niet naar Sri Lanka te gaan, maar om eens tot in Nieuw Zeeland te vliegen. Van thuis uit is dat een ontzettend lange en dure reis/ vlucht maar van hieruit valt dat best mee. Bovendien is het eens iets helemaal anders dan de Aziatische landen. Dus: Kiwi's, here I come!

Groeten aan allen!

Michel

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade