Zhangjiajie & Chengdu

28 oktober 2014 - Chengdu, China

Hallo,

Zhangjiajie National Park. Ik heb er nog steeds geen idee van hoe ik het moet uitspreken.
Het zeer specifieke en unieke landschap van Zhangjiajie is eigenlijk vrij gekend. Iedereen heeft de beelden ervan al wel eens gezien, maar ik vermoed dat niet veel mensen weten waarvan ze afkomstig zijn. Wie de film Avatar ooit gezien heeft, zal dit landschap wel herkennen als de planeet Pandora. Hier werden verschillende scenes van deze film opgenomen.
Het is een prachtig natuurpark, waar ik 3 dagen heb rondgelopen. 'k Heb veel kunnen zien, maar het is hier zodanig groot en er zijn zodanig veel 'scenic spots' dat dat niet volstond om hier álles te zien.
Het landschap (zie foto's) wordt gekenmerkt door duizenden hoge, smalle rotspilaren. Deze zijn soms honderden meters hoog en begroeid met tropische bomen en planten. Tussen de pieken door stromen honderden kleine riviertjes en er hangen bijna altijd enkele mistbanken tussen. Al deze elementen samen zorgen voor een soort buitenaards, bijna magisch landschap. Het is niet moeilijk te begrijpen dat deze locatie gebruikt werd als decor voor een science fiction film.
Vele van de pieken hebben een naam gekregen omdat ze (met enige fantasie) ergens op gelijken. Zo is er de 'Herb Collecting Old Man', 'Flower Presenting Fairie', ... noem maar op. Er is er ook een met de bizarre naam 'Cock Looking Black', maar die ben ik niet gaan bekijken :-)
Ik ben heel blij dat ik hier naartoe gekomen ben, ook al heeft het mij een treinritje van 40 uur gekost. Het is hier ongelofelijk mooi en heel speciaal.

Aangezien ik nu in principe alleen reis, moet ik af en toe de hulp inroepen van een Chinees om zelf ook eens op een foto te staan. Ik moet toch over bewijsmateriaal beschikken dat ik hier effectief geweest ben... Ze doen dat altijd met heel veel plezier, maar voor een volkje dat de godganse dag niets anders doet dan foto's van zichzelf en van mekaar te nemen, zijn het echt vreselijk slechte fotografen. Van de 20 foto's die ze nemen, kan ik er gemiddeld misschien één bijhouden. Ofwel sta ik er maar half op, ofwel een vinger voor de lens, niet scherp, per ongeluk géén foto getrokken, ... 't is een ramp!
Ze vinden dat trouwens bijzonder geestig als ik hen vraag om een foto te nemen. Achteraf willen ze dan altijd nog eens samen met mij op de foto ook. En de hele 'gebeurtenis' wordt telkens door een andere Chinees van op afstand uitgebreid gefotografeerd of gefilmd. Raar volkje.

Anyway, enkele dagen later ben ik met enige moeite (problemen met de vluchten) in Chengdu aanbeland. Ik had eigenlijk maar één reden om hier naartoe te komen, namelijk de mascotte van China: de reuze panda. Hier in Chengdu bevindt zich een groot kweekcentrum voor panda's, waar momenteel zo'n 140 exemplaren leven. Ik heb bij mijn bezoek aan dit centrum geopteerd voor het 'Giant Panda Keeper Program'. Dit houdt in dat je een beetje inzicht krijgt achter de schermen en zogezegd mee deelneemt aan het dagelijkse werk van de verzorgers. Veel meer dan wat bamboe kuisen met een hogedruk spuit was het eigenlijk niet... Allemaal wel tof, maar de hoofdreden om hieraan deel te nemen is dat je aan het einde van de rondleiding wat quality-time kan spenderen met een échte jonge panda. Zo'n beestje heeft natuurlijk helemaal geen interesse voor die toeristen en zit gewoon heel de tijd vrolijk aan zijn bamboestokjes te knabbelen. Maar goed, ze zijn zo ongelofelijk schattig en het levert leuke foto's op! En wederom een vrij unieke ervaring rijker.
Voor de rest was een wandeling door de panda-zoo op zich ook al de moeite. Het is een mooi park, goed onderhouden en je kan hier gemakkelijk heel veel panda's bewonderen. Voor wie fan is van teddyberen, is dit wel the place to be!

Verder is Chengdu vooral een zoveelste enorme en moderne Chinese stad. Weinig speciaals te zien, behalve misschien dat hier het grootste gebouw ter wereld staat: het New Century Global Center, met een totale vloeroppervlakte van 1,8 miljoen vierkante meter. Ongeveer 3 miljoen vierkante meter daarvan worden in beslag genomen door 's werelds grootste shopping center. Ter vergelijking: ons Wijnegem Shopping Center beschikt slechts over een winkeloppervlakte van 62.000 vierkante meter. Leuk adresje dus voor de dames die graag eens belachelijk uitgebreid willen gaan shoppen.
Onder het zelfde dak bevinden zich onderandere ook nog een bioscoop complex, een subtropisch zwemparadijs, enkele hotels, congrescentra, ... Het is maar een gebouw natuurlijk, maar ik vond het toch wel imposant en de moeite om eens in rond te lopen. It's huuuuuge!!

That's it for now. Ik ben nu onderweg naar mijn laatste bestemming in China: Shanghai.

Groeten,

Michel

1. Alex:
    28 oktober 2014
    Ja, ja, hij miste Veronique en had dringend een knuffel nodig... dan maar van een panda !!!!!
    Spreek je nu al wat Chinees ?
    Slukes