Sri Lanka

19 maart 2015 - Negombo, Sri Lanka

Sri Lanka, parel van de Indische Oceaan.

Naar dit land was ik totaal onvoorbereid vertrokken. Ik had pas twee weken op voorhand definitief beslist om hierheen te trekken en had verder eigenlijk niets voorbereid of opgezocht. Gewoon een vlucht geboekt naar de hoofdstad Colombo en van daaruit zou ik dan nog wel zien... Voor een semi-professioneel toerist allemaal geen probleem :-)

In Colombo zelf valt weinig te beleven, daar ben ik maar één dag gebleven. Ik heb daar van enkele Amerikanen, die net een volledige reis door Sri Lanka achter de rug hadden, een goede tip gekregen: Tangalle.
Dit is een klein dorpje aan de zuidkust, waar weinig toeristen komen, met  witte stranden, blauwe zee, palmbomen, hangmatten, ... paradijs. Na de drukke Japan-reis had ik wel zin in enkele dagen platte rust en ben dus onmiddellijk de trein opgestapt richting Tangalle. En het was absoluut de moeite (zowel de treinrit als de bestemming). Je kan daar kilometers lang over prachtige stranden wandelen, zonder een mens tegen te komen. 's Nachts kan je er  zeeschildpadden zien die het strand op kruipen, om hun eieren te leggen in het zand. En 's anderendaags zie je dan varanen die de eieren komen opgraven om ze op te eten. That's nature I guess...

Ik heb uiteindelijk vier dagen in Tangalle doorgebracht, in afwachting van twee vrienden uit België die me verder zouden vergezellen in Sri Lanka.
Onze bedoeling was vooral om te gaan duiken en voor de rest een beetje rond te trekken.

Voor het duiken zijn we naar Unawatuna getrokken. Helaas viel dat een beetje tegen. Een slechte zichtbaarheid onder water en eigenlijk algemeen weinig te zien qua koralen en vissen e.d.. Dat duiken hebben we dan na enkele dagen maar gelaten voor wat het was.
We zijn dan per trein het binnenland ingetrokken om daar een en ander te gaan bekijken. Eerst naar het stadje Kandy, om van daaruit de spectaculaire theeplantages te gaan bezoeken. Daarna naar een van de bekendste toeristische trekpleisters: Adam's Peak. D.w.z. om 2u 's nachts vertrekken om de +- 6000 trappen naar de top van de berg te beklimmen om daar de zonsopgang te gaan bewonderen. Best mooi, maar eigenlijk net niet spectaculair genoeg om al die moeite te verantwoorden.
De dag erna weer vroeg (4u) opstaan: op safari in Yala National Park. Mooi park en veel geluk gehad met het vinden van dieren!
s' Anderendaags opnieuw vroeg opgestaan (5u) om te gaan 'whalewatchen'. Dit is zo'n vijf uur aan een stuk in een bootje op open zee rondvaren, op zoek naar walvissen. In de hoop dat die zich willen laten zien natuurlijk. Niet dus... Wel veel dolfijnen gezien en een nieuwsgierige walvishaai die een hele tijd rond onze boot bleef zwemmen. En verder goed gelachen met onze mede passagiers die lekker zeeziek waren...

Daarna weer terug naar Unawatuna getrokken, om een duikcursus verder af te werken, en zo zijn twee weken Sri Lanka ook weer voorbij gevlogen.

Sri Lanka is dus heel goed meegevallen. Naar mijn mening een beetje 'Thailand meets India'. Een heel goedkoop land, gemakkelijk om rond te reizen, super vriendelijke mensen en lekker eten. Enkel jammer dat het duiken hier niet zo mooi was als verwacht. Maar daar hebben we iets op gevonden: op slechts 900 km van hier liggen de Malediven...  Dus toch nog een landje extra meepikken voor ik terug richting Europa trek. Zo geraakt mijn paspoort misschien nog vol. Zie alvast de foto's, verslagje volgt spoedig.

Groeten,

Michel