De Malediven & Val Thorens

30 maart 2015 - Edegem, België

Rare combinatie? Misschien wel, maar waarom ook niet? Even lekker decadent doen om deze geweldige periode in schoonheid te beëindigen.

De Malediven zijn een eilandengroep, bestaande uit 1192  eilanden, waarvan er zo'n 190 bewoond zijn. Het is een strikt Islamitische staat waardoor vrouwen (en we hadden er eentje bij) goed moeten opletten welke kledij ze er dragen. Op de meeste stranden (buiten de dure resorts) mogen vrouwen bijvoorbeeld geen bikini dragen. Vreemd toch, voor zo'n bestemming?

Uit budgettaire overwegingen hebben we hier slechts 3 dagen doorgebracht. Kort maar krachtig. Zoals reeds gezegd, gingen we in de eerste plaats om te duiken. En dat was daar absoluut de moeite. Prachtig helderblauw water (50 tinten blauw, zie foto), goede zichtbaarheid en heel veel leven te zien onder water: haaien, schildpadden, octopussen, massa's reuze-roggen, een school dolfijnen die langs de boot gezwommen kwam, … Top-ervaring! De Malediven maakten hun reputatie als onderwaterparadijs ruimschoots waar.

Wat wel een beetje en teleurstelling was, was de hoge graad van vervuiling op het land. Uiteraard zijn de eilanden met de dure vakantie-resorts tip top in orde: mooie, ongerepte witte standen, zoals het hoort en zoals ze op de postkaarten staan. Maar de minder toeristische eilanden zijn ronduit degoutant. De stranden en zelfs de straten daar, zijn bezaaid met allerlei vuil en afval. Er is duidelijk een groot verschil tussen de "echte" Malediven, waar de mensen wonen en werken, en de "fantasie" Malediven, waar de rijke toeristen hun centen komen opdoen.

Jammer, maar dat weten we dan toch ook weeral…

Enkele dagen later (en 35 graden kouder), stond ik dan weer op de skipistes. Niet meer in Japan, maar in mijn ondertussen vaste winterstek: Val Thorens. Over een skiverlof in Frankrijk valt weinig boeiend te schrijven. De pistes lagen vrij goed, de zon scheen overvloedig en het gezelschap was dik in orde. Dagelijks na het snowboarden: een uurtje de fitness in, een half uurtje de sauna in en dan de voetjes onder tafel schuiven om lekker te eten en te drinken. Wat moet een mens nog meer hebben? Nogmaals een zalige week beleefd in het beste skioord van Europa.

En daarna: Back to Belgium!

Michel