Japan

15 maart 2015 - Tissamaharama, Sri Lanka

Konnichiwa.

Ik kan alvast zeggen dat Japan, naast Nieuw Zeeland, één van mijn favoriete bestemmingen van deze reis zal worden.

Het is zeker niet de goedkoopste reisbestemming. Vooral transport en verblijf zijn hier bijzonder kostelijk. Voedsel/ drank en toegangsprijzen tot attracties of monumenten zijn gelukkig nog redelijk betaalbaar.

De ideale manier om doorheen Japan te reizen is per spoor. Het land beschikt over een gigantisch netwerk aan trein-, tram- en metrolijnen. Edwin (mijn nieuwe reisgezel) en ik hadden al vanuit België een Japan Rail Pass besteld. Dat is een ticket - enkel beschikbaar voor toeristen - waarmee je onbeperkt kan sporen op alle lijnen van Japan Railways. Kostelijke grap (pakweg 450 Eur p.p. voor 24 dagen), maar dat hadden we hier al vrij snel 'terugverdiend' door de hoeveelheid grote verplaatsingen die we deden.

Wat meteen opviel bij aankomst in Japan, is de orde, netheid, discipline. De mensen zijn hier ontzettend beleefd, behulpzaam en zeer nederig. Ze schijnen hier elke job, zelfs de meest rottige, met veel trots en toewijding uit oefenen. Daar kunnen ze bij ons nog wat van leren!
De straten zijn hier kraaknet. Niet omdat er veel gekuist wordt, maar omdat de mensen gewoon geen vuil op straat gooien. Ook naar enige vorm van vandalisme (graffiti bijv.) moet je echt goed zoeken.
Het veiligheidsgevoel hier is ook absoluut top! De Japanners laten in de trein en op café gewoon hun laptop en GSM e.d. op tafel liggen terwijl ze even naar het toilet gaan. Diefstal is hier duidelijk extreem zeldzaam. Daar maken ze zich alvast geen zorgen over.
In de overvolle metro van Tokyo, tijdens de spitsuren, is het bijna muisstil. GSM's dienen stil gezet te worden, er mag ook niet gebeld worden. Iedereen kijkt in stilte voor zich uit, leest een boek of speelt een spelletje op de GSM.
Geen tourist-scams, geen opdringerige verkopers, geen lastige tuktuk chauffeurs, ...

En zo kan ik nog wel een hele hoop bijzonderheden opnoemen. Die combinatie van 'vreemde' elementen, maakt Japan tot een zeer boeiende en speciale bestemming. Totaal anders dan de andere Aziatische landen die ik reeds bezocht; totaal anders dan wat we in Europa gewend zijn.

De combinatie van 'oud' en 'nieuw' is ook bijzonder boeiend om waar te nemen. Het is een hypermodern land, waar de laatste technologieën en hightech snufjes alom tegenwoordig zijn. En langs de andere kant houden de Japanners enorm aan hun oude tradities en waarden.

Omdat we het maximum uit onze Rail Pass wilden halen, hebben we bijzonder veel steden bezocht op drie weken tijd:
Van Tokyo naar Kyoto, Hiroshima, Nagasaki, Matsuyama, Osaka, Kobe, Nara, Fuji en Nagano.
Het is moeilijk om kort samen te vatten wat we allemaal gedaan en gezien hebben. Ik som dus maar enkele zaken op:
- talloze tempels, paleizen, musea en kastelen bezocht,
- Kobe-beef (wordt door velen beschouwd als het beste vlees ter wereld) gaan eten in... Kobe,
- in een duistere kroeg karaoke gaan zingen met enkele locals,
- aan de voet van Mount Fuji gestaan,
- bezoek saké brouwerij (+ proeverij uiteraard),
- de lekkerste en meest verse sushi ooit gegeten,
- meermaals verloren gelopen in de immense en complexe treinstations,
- een walvishaai zien zwemmen in een (mega-)Aquarium,
- de wilde herten in de straten van Nara eten gegeven,
- snowboarden in de perfecte poedersneeuw van Happo One,
- enz...

Enfin, voor elk wat wils in Japan. Weer een top-bestemming!

Next up: Sri Lanka...

Greetings,