Twee weken India...

15 februari 2015 - Osaka, Japan

... zonder last van diarree! Voor jullie allicht te veel ongevraagde info, voor mij persoonlijk een grote overwinning!
Ik heb mij nochtans meteen terug aan mijn gebruikelijke regime van 'cheap hotels and dodgy streetfood' gehouden. Hier sta ik dan met drie dozen Imodium Instant...

Anyway, mijn verblijf in India was in eerste instantie vooral veel te kort. Op twee weken tijd kan je van zo'n gigantisch land natuurlijk maar een fractie zien.
Ik heb me uit praktische overwegingen beperkt tot enkele grote steden die niet al te ver van elkaar af liggen: Mumbai, New Delhi, Agra en Jaipur. Dat is natuurlijk niet meteen de mooiste kant van het land. De steden zijn vuil en chaotisch. Het verkeer is er net als in Nepal (Kathmandu) levensgevaarlijk. Hier beschikken ze wel over degelijke wegen, maar iedereen rijdt als een halve gare.

Uiteraard weet je op voorhand dat hier heel veel armoede en miserie is. In Mumbai deed ik een begeleide wandeling door één van de grootste sloppenwijken. Beetje ramptoerisme eigenlijk, maar de opbrengst zou (?) gaan naar projecten om deze mensen te helpen. Wat ik daar te zien kreeg is ronduit hallucinant! Vele duizenden mensen (over)leven daar tussen de stank en het afval in omstandigheden die ik mij voordien niet eens kon inbeelden. Alhoewel we er door de gids toe aangemoedigd werden, kon ik het niet opbrengen om daar foto's te nemen. Niet meteen de aangenaamste ervaring dus, maar wel een 'eye opener'.

Verder zijn er in alle steden veel tempels te bezoeken, hier en daar wat afgeleefde historische monumenten en vooral veel marktjes en andere shopping-gelegenheden.
Cultureel hoogtepunt was het bezoek aan de Taj Mahal in Agra. Meteen weer een van de wereldwonderen die ik kan schrappen van mijn to-do lijstje. Absoluut de moeite, prachtig gebouw. Mij mogen ze ook in zoiets begraven!

Ondanks het feit dat ik dus relatief weinig moois gezien heb de voorbije weken, heeft India mijn interesse wel gewekt. In andere delen van het land zijn ook paradijslijke stranden, mooie natuur, bergen, ... Hier moet ik dus absoluut nog eens  terug naartoe komen om meer te ontdekken. Al was het maar om eens te gaan baden in de Ganges, want dat is er nu ook niet van gekomen.

En nu van één van de minst ontwikkelde landen van Azië naar één van de meest ontwilkkelde: Japan!

Grts,

Mikélé

1. Inez:
    4 maart 2015
    Buddy,
    Keep up THE blog! Der zijn echt mensen die da lezen( of ben ik de enige)
    Just to make you feel good snowboard "schatje" is in good shape! Ik probeer je een foto door te sturen.